Με το νέο χρόνο βρεθήκαμε προ δυσάρεστων εκπλήξεων σε πολλά βιβλιοπωλεία της Αθήνας. Οι απολύσεις είναι πλέον γενικευμένο φαινόμενο και η κύρια τακτική των αφεντικών για παραδειγματισμό, συμμόρφωση στις επιλογές τους και τιμωρία της όποιας αντίδρασης.
Μετά το ΧΑΡΤΟΡΑΜΑ στο Γαλάτσι, τις εκδόσεις ΚΛΕΙΔΑΡΙΘΜΟΣ και την ΑΓΡΑ (η απόλυση στην ΑΓΡΑ, μετά από κινητοποιήσεις δύο μηνών, ανακλήθηκε) ακολούθησαν απολύσεις στο κεντρικό πολυκατάστημα των METROPOLIS. Τις πρώτες μέρες του Ιανουαρίου απολύθηκαν δυο εργαζόμενοι από το τμήμα του βιβλίου, με την αόριστη αιτιολογία της «μείωσης προσωπικού». Και μπορεί αυτή να ήταν η αιτιολόγηση της λογίστριας που ενημέρωσε τους δυο εργαζόμενους ότι «έτσι έχουν τα πράγματα» και ότι «το μαγαζί δεν πάει και πολύ καλά», ο λόγος, όμως, των απολύσεων είναι ότι και τα δυο άτομα που επιλέχτηκαν για να εξοικονομήσει λεφτά η εταιρία, όλως τυχαίως, είχαν ασχοληθεί ενεργά όλο το προηγούμενο διάστημα με βασικές διεκδικήσεις των υπαλλήλων.
Για να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή... Ο πρώτος που απολύθηκε εργαζόταν περίπου πέντε χρόνια στην εταιρία, είχε περάσει από διάφορα πόστα και από ανάλογο αριθμό προστριβών με διευθυντές και υπεύθυνους. Πρόσφατα -τον τελευταίο χρόνο- είχε μεταφερθεί στο βιβλιοπωλείο και εργάστηκε εκεί από την περίοδο που στήνονταν το καινούριο κατάστημα. Από το στήσιμο του καταστήματος εργάζονταν στο βιβλιοπωλείο και η εργαζόμενη που απολύθηκε λίγες μέρες μετά. Και οι δύο ήταν από τα άτομα, που ασχολήθηκαν με την εφαρμογή της συλλογικής σύμβασης βιβλίου στο κατάστημα, την κατάργηση του παράνομου, ως τις 9.30, ωραρίου λειτουργίας του μαγαζιού και τη σύνταξη (και υπογραφή) κειμένου διαμαρτυρίας των υπαλλήλων για τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας. Το τελευταίο αυτό ήταν και από τα μεγαλύτερα προβλήματα για την εργοδοσία, καθώς αντίθετα από ό,τι συνέβαινε παραδοσιακά στο METROPOLIS, οι υπάλληλοι για ένα -σύντομο, έστω- διάστημα συζητούσαν μεταξύ τους για τα αιτήματα που έπρεπε να τεθούν και για τρόπους δράσης στο κατάστημα. Η αντίδραση ήταν άμεση. Το κείμενο είχε γίνει γνωστό, πριν καν κοινοποιηθεί, ο διευθυντής ρωτούσε επανειλημμένα -και όχι με τους καλύτερους τρόπους- τους εργαζόμενους για τον/τους συντάκτες του και για αρκετό καιρό το κλίμα είχε αρχίσει να ζορίζει επικίνδυνα.
Η συνέχεια είναι γνωστή... Αλλαγές στη διοίκηση, αύξηση της δουλειάς και η εορταστική περίοδος… Μετέθεσαν για λίγο αργότερα τις εκδικητικές απολύσεις... Με το νέο έτος ήρθαν και τα δώρα των εργοδοτών, οι δύο απολύσεις. Στις 26/2 έγιναν τρεις ακόμη απολύσεις από στο ΜΕTROPOLIS. Και κανείς δεν ξέρει, αν έπεται συνέχεια.
Οι πρακτικές των αφεντικών είναι επίσης γνωστές. Εκφοβισμοί, απειλές, απολύσεις. Οι εργαζόμενοι είναι χρήσιμοι για το στήσιμο των μαγαζιών, για να βγάζουν τη δουλειά, για να καλύπτουν τα κενά της έλλειψης προσωπικού, να εξυπηρετούν τους πελάτες, αλλά είναι ανεπιθύμητοι όταν διεκδικούν τα δικαιώματά τους για αξιοπρεπή εργασία.
Η απολυμένη συνάδελφος από το βιβλιοπωλείο αντέδρασε στην απόλυσή της και ζήτησε τη βοήθεια του Συλλόγου. Ήδη έγινε 3μερής συνάντηση στην Επιθεώρηση Εργασίας που είχε σαν αποτέλεσμα να της καταβληθούν μισθολογικές διαφορές, όπως ζητούσε και να καταγραφεί γνωμοδότηση της Επιθεώρησης που καλεί την εταιρεία να ανακαλέσει την απόλυση. Η συναδέλφισσα έχει προσφύγει στα δικαστήρια. Έγιναν δύο διαμαρτυρίες έξω από το METROPOLIS και θα συνεχίσουμε σε αυτή την κατεύθυνση για να γυρίσει η απολυμένη στη δουλειά.
Σύλλογος Υπαλλήλων Βιβλίου – Χάρτου Αττικής
η παραπάνω ανακοίνωση σε εκτυπώσιμη μορφή: εδώ