ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΑΟΥΤΑΡΗΣ
Το μοντέλο της ισραηλινής αεροπορικής εταιρείας Ελ Αλ φαίνεται πως είναι αποφασισμένη να υιοθετήσει η κυβέρνηση της ΝΔ για τη «σωτηρία» της Ολυμπιακής. Ουσιαστικά ο υπουργός Μεταφορών με δηλώσεις του την Παρασκευή άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να κλείσει η Ολυμπιακή έστω και για μια νύχτα, όπως είχε γίνει και με τους ισραηλινούς, και η νέα εταιρεία να παραδοθεί απαλλαγμένη από τα χρέη της παλιάς στι ιδιωτικό κεφάλαιο προς εκμετάλλευση.
Το σενάριο αυτό το οποίο είναι και το πλέον πιθανό να πραγματοποιηθεί, είναι και το πιο ζοφερό για τους εργαζομένους, αλλά και για το επιβατικό κοινό. Απλώς διότι στην πραγματικότητα σημαίνει περικοπή τουλάχιστον των μισών θέσεων εργασίας, μείωση αεροσκαφών και δρομολογίων ανά προορισμό τόσο σε Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό όσο και παράδοση των πλέον προηγμένων τομέων της Ολυμπιακής όπως η τεχνική της βάση στο ιδιωτικό κεφάλαιο το οποίο θα αποκομίσει τεράστια κέρδη. Προφανώς κ Κ. Χατζηδάκης έχοντας αντιληφθεί το μέγεθος της κοινωνικής δυσαρέσκειας για την επικείμενη «λύση» επαναλαμβάνει ότι δεν πρόκειται να θιγούν οι εργαζόμενοι και πως όσοι επιθυμούν να πάρουν μετάταξη σε άλλες υπηρεσίες του δημοσίου, θα μπορούσαν να το πράξουν ενώ θα δοθούν και κίνητρα για εθελούσια έξοδο. Το μοντέλο εξυγίανσης με βάση την Ελ Αλ απλώς σημαίνει ότι ο αριθμός των εργαζομένων στη Ολυμπιακή θα μειωθεί τουλάχιστον στο μισό όπως είχε γίνει και με τους εργαζόμενους της ισραηλινής εταιρείας. Η νέα εταιρεία που θα προκύψει θα είναι μεν απαλλαγμένη από τα χρέη και οφειλές, ωστόσο το σύνολο των υποχρεώσεων της παλιάς εταιρείας θα επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό, δηλαδή τους φορολογούμενους οι οποίοι θα κληθούν και πάλι να πληρώσουν τα «σπασμένα». Πρόκειται δηλαδή περί πραγματικού ξεπουλήματος με μανδύα κοινωνικής ευαισθησίας, ο οποίος ωστόσο παραβλέπει το γεγονός ότι με το νέο καθεστώς παραμεθόριες και απομακρυσμένες περιοχές, δηλαδή μη κερδοφόροι προορισμοί, θα μείνουν προφανώς εκτός σχεδιασμού και χωρίς αεροπορική σύνδεση.
Σύμφωνα με τον υπουργό Μεταφορών, «η Ολυμπιακή έχει περί τα 2,5 δισ. ευρώ συσσωρευμένα χρέη και παράγει ετησίως ελλείμματα 200 εκ. ευρώ». Επίσης, η επίσπευση του λουκέτου με σκοπό την ιδιωτικοποίηση αποδίδεται στις πιέσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Ποια είναι όμως η αλήθεια; Σύμφωνα με τη διοίκηση της εταιρείας, τα χρέη μειώνονται σε μια αθόρυβη προσπάθεια διακανονισμού των χρεών. Το λειτουργικό έλλειμμα της εταιρείας Ολυμπιακή Αεροπορία – υπηρεσίες, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε η Ελευθεροτυπία, έχει μειωθεί από 131,6 εκ. ευρώ το 2004 σε 20 εκ. ευρώ φέτος. Για τις δε Ολυμπιακές Αερογραμμές, που σύμφωνα με την κυβέρνηση εμφανίζουν πάνω από 450 εκ. ευρώ ζημιές, είναι πιθανό να εξαλειφθεί η «μαύρη τρύπα» καθώς βρίσκεται σε εξέλιξη αγωγή της εταιρείας που ζητά απ’ το Δημόσιο 356,5 εκ. ευρώ.
Ως προς το θέμα των πολιτικών πιέσεων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η υποκρισία του υπουργού Μεταφορών είναι επικών διαστάσεων. Κατά την ευρωβουλευτική του θητεία ο τωρινός υπουργός δρούσε περισσότερο σαν συνήγορος των ανταγωνιστών και των ιδιωτών διεκδικητών της εταιρείας, παρά για λογαριασμό του δημοσίου συμφέροντος. Έντεκα σχετικές ερωτήσεις κατέθεσε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, θέτοντας πρώτος επί τάπητος το ζήτημα των δήθεν παράνομων κρατικών ενισχύσεων προς την Ολυμπιακή. Στην πραγματικότητα λοιπόν, ο Κ. Χατζηδάκης εργάστηκε σκληρά για να έχει η Κομισιόν τη σημερινή της στάση.
Επομένως, το πρόβλημα της Ολυμπιακής δεν είναι ούτε λογιστικό, ούτε νομικό, αλλά καθαρά πολιτικό. Επιλογή της κυβέρνησης είναι να αρθεί ο δημόσιος χαρακτήρας της Ολυμπιακής. Αυτός ο χαρακτήρας επιφέρει φυσικά βάρη στα δημόσια ταμεία, αλλά εγγυάται τη μεγαλύτερη δυνατή ασφάλεια πτήσεων και τη σίγουρη αεροπορική διασύνδεση της χώρας. Στο κεντρικό ζήτημα της ιδιωτικοποίησης, κρατά θετική στάση και το ΠΑΣΟΚ. Η αξιωματική αντιπολίτευση καταγγέλλει μεν το κλείσιμο της εταιρείας και τις απολύσεις που θα φέρει, δεν αντιτίθεται όμως στο ενδεχόμενο της εισόδου των ιδιωτών στη διοίκησή της. Για καθιέρωση αποτελεσματικού μανατζμεντ έκανε λόγο ο Γιώργος Παπανδρέου, μιλώντας στη Βουλή, ενώ καταδίκασε «τη δημιουργία μονοπωλίων»!
Απ’ την πλευρά τους οι εργαζόμενοι δηλώνουν σε κατάσταση αγωνιστικής ετοιμότητας, χωρίς όμως να θέλουν να πυροδοτήσουν κλίμα απεργιακών κινητοποιήσεων. «Το πλαίσιο δράσης που ψηφίστηκε ομόφωνα πάει μέχρι την απεργία της 12ης Δεκέμβρη, όπου θα έχουμε ισχυρή και μαχητική παρουσία», είπε στο Πριν ο Παύλος Τουμανίδης, μέλος της διοίκησης της ΟΣΠΑ, ξεκαθαρίζοντας ότι δεν επιλέγεται ακόμα η απεργιακή κλιμάκωση «με τη λογική περιφρούρησης του κύρους της εταιρείας». «Θέλουμε δημόσια την Ολυμπιακή, γιατί αν ιδιωτικοποιηθεί οι ναύλοι θα ανέβουν και η ασφάλεια θα πέσει», δηλώνει στο Πριν και ο Σπύρος Μεταλληνός, γραμματέας της Ένωσης Τεχνικών Εναερίων Μεταφορών.
ΠΡΙΝ 9/12/2007