1/1/09

Καταδίκη βεβήλωσης συναγωγής Βόλου

ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ ΤΩΝ ΣΥΜΦΩΝΙΩΝ ΤΟΥ ΕΛΣΙΝΚΙ (ΕΠΣΕ)

Τ.Θ. 60820, 15304 Γλυκά Νερά, Tηλ. 2103472259 Fax: 2106018760

email: office@greekhelsinki.gr ιστοσελίδα: http://cm.greekhelsinki.gr/


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ


1 Ιανουαρίου 2009


Καταδίκη βεβήλωσης συναγωγής Βόλου


Το Ελληνικό Παρατηρητήριο των Συμφωνιών του Ελσίνκι (ΕΠΣΕ) καταδικάζει τη χθεσινή βεβήλωση της συναγωγής του Βόλου με συνθήματα κατά της πολιτικής του Ισραήλ, που παρουσιάστηκε από τους δράστες ως «παρέμβαση στη συναγωγή Βόλου» στο Indymedia (http://athens.indymedia.org/front.php3?lang=el&article_id=958898), το οποίο φαίνεται να την υιοθέτησε, και αναδημοσιεύτηκε με μορφή που σημαίνει αποδοχή από το πολυσύχναστο blog «τρωκτικό» (http://troktiko.blogspot.com/2008/12/blog-post_3529.html). Το ΕΠΣΕ αναδημοσιεύει τις φωτογραφίες της βεβηλωμένης συναγωγής και ένα κείμενο για την αντισημιτική μορφή της κριτικής του Ισραήλ, που περιλαμβάνει «την άποψη ότι οι Εβραίοι ευθύνονται συλλογικά για τις ενέργειες του κράτους του Ισραήλ». Το κείμενο έχουν συντάξει από κοινού οι αρμόδιου φορείς της ΕΕ και του ΟΑΣΕ στον οποίο μετέχουν 56 χώρες και από σήμερα προεδρεύει η Ελλάδα. Το ΕΠΣΕ υπενθυμίζει πως έχει καταδικάσει τις επιθέσεις του Ισραήλ και τις συναφείς παραβιάσεις από αυτό των ανθρώπινων δικαιωμάτων (http://cm.greekhelsinki.gr/index.php?sec=192&cid=3388 και http://cm.greekhelsinki.gr/index.php?sec=192&cid=3389). Όμως, παρόμοια βεβήλωση συναγωγής Ελλήνων Εβραίων θα ήταν ανάλογη με βεβήλωση εκκλησίας Ελλήνων της διασποράς ως εκδήλωση διαμαρτυρίας για την αστυνομική βία στην Ελλάδα, που ευτυχώς δεν έγινε κατά τα πρόσφατα γεγονότα. Αποτελεί για αυτό καταδικαστέα έκφραση της θεωρίας για συλλογική ευθύνη.

Ο Λειτουργικός Ορισµός του Αντισηµιτισµού καταρτίστηκε από τον EUMC σε συνεργασία µε το Γραφείο ∆ηµοκρατικών Θεσµών και Ανθρώπινων ∆ικαιωµάτων (ODIHR) και εβραϊκές οργανώσεις (EUMC: A Working Definition of Antisemitism http://eumc.eu.int/eumc/material/pub/AS/AS-WorkingDefinition-draft.pdf). Ο ορισµός αυτός αποτέλεσε την εννοιολογική βάση της εργασίας µου ως Προσωπικός Εκπρόσωπος του Προεδρεύοντα του ΟΑΣΕ για την καταπολέµηση του Αντισηµιτισµού. Σύµφωνα µε τον ορισµό, «Οι λεκτικές και φυσικές εκδηλώσεις του αντισηµιτισµού στοχεύουν κατά Εβραίων ή µη-Εβραίων και/ή της περιουσίας τους, κατά των θεσµών της εβραϊκής κοινότητας και θρησκευτικών κτιρίων. Επιπρόσθετα, τέτοιες εκδηλώσεις θα µπορούσαν επίσης να στοχεύουν κατά του Κράτους του Ισραήλ, νοούµενου ως εβραϊκή συλλογική οντότητα».

Η αντισηµιτική κριτική κατά του Ισραήλ περιλαµβάνει µεταξύ άλλων:

  • Την άρνηση του δικαιώµατος του εβραϊκού λαού στον αυτοπροσδιορισµό, π.χ. µε τον ισχυρισµό ότι το κράτος του Ισραήλ είναι ένα ρατσιστικό οικοδόµηµα.
  • Την εφαρµογή διπλών µέτρων και σταθµών απέναντι στο κράτος του Ισραήλ από το οποίο ζητείται συχνά να τηρεί στάσεις που κανένα άλλο δηµοκρατικό κράτος δεν καλείται ούτε αναµένεται να τηρήσει.
  • Τον παραλληλισµό της σύγχρονης πολιτικής του Ισραήλ µε τη ναζιστική πολιτική.
  • Την άποψη ότι οι Εβραίοι ευθύνονται συλλογικά για τις ενέργειες του κράτους του Ισραήλ.

Ωστόσο, η κριτική απέναντι στο Ισραήλ, στο βαθµό που µπορεί να θεωρηθεί ότι κινείται στα πλαίσια της κριτικής που ασκείται σε οποιαδήποτε άλλη χώρα, δεν µπορεί να θεωρηθεί αντισηµιτισµός.

  • Οι αντισηµιτικές ενέργειες είναι εγκληµατικές όταν ορίζονται ως τέτοιες από τον νόµο (π.χ. άρνηση του Ολοκαυτώµατος ή διανοµή αντισηµιτικού υλικού σε ορισµένες χώρες).
  • Οι εγκληµατικές ενέργειες είναι αντισηµιτικές όταν στόχους των επιθέσεων αποτελούν είτε άτοµα ή περιουσιακά στοιχεία, όπως κτίρια, σχολεία, τόποι λατρείας και κοιµητήρια, διότι είναι, ή θεωρούνται ότι είναι, Εβραίοι ή συνδέονται µε τους Εβραίους.
  • ∆ιακριτική µεταχείριση µε αντισηµιτικά κίνητρα είναι η άρνηση παροχής ευκαιριών στους Εβραίους ή υπηρεσιών οι οποίες είναι διαθέσιµες σε άλλους. Αυτή η µορφή διακριτικής µεταχείρισης είναι παράνοµη σε πολλές χώρες. (…)

ΑΝΤΙΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ

Στους μεταγενέστερους - Μπ. ΜΠΡΕΧΤ